För- och nackdelar med att äta en raw food diet

Raw food-dieten är en livsstil som fokuserar på konsumtion av okokta livsmedel. Förespråkarna för denna diet anser att matlagning och bearbetning av livsmedel förstör viktiga enzymer och näringsämnen, vilket gör dem mindre hälsosamma än de var i sitt ursprungliga tillstånd. Förespråkarna pekar också på bevis från vissa raw foodister som har upplevt hälsofördelar som viktminskning, klarare hud, minskad smärta från artrit eller andra kroniska sjukdomar och ett förbättrat immunförsvar.

Motståndarna menar dock att det finns många faror med raw food-kost, bland annat svårigheter att få i sig tillräckligt med protein och viktiga fetter, ökad risk för bakterieinfektioner på grund av att man äter okokat kött, högre förekomst av hjärtsjukdomar på grund av höga kolesterolnivåer i vissa växtbaserade oljor, minskad bentäthet på grund av brist på kalcium

Artikeln kommer att utforska båda sidorna så att du kan fatta ett välgrundat beslut om huruvida du ska införa denna kost för dig själv eller inte.

Vad är raw food-kost?

En raw food diet är en diet där man endast äter okokta frukter, grönsaker, nötter och frön utan tillsats av andra ingredienser – såsom oljor eller salt. Förespråkare hävdar att det är hälsosammare eftersom matlagning förstör viktiga enzymer och näringsämnen medan motståndare säger att det medför risker.

Fördelar med att äta raw food

Att äta raw food har många fördelar. Många tror att det är hälsosammare att äta rått eftersom matlagning förstör viktiga enzymer och näringsämnen. Förespråkarna pekar också på bevis från vissa raw foodister som har upplevt hälsofördelar som viktminskning, bättre hud, minskad smärta från artrit eller andra kroniska sjukdomar och ett förbättrat immunförsvar

Det kan vara svårt att äta en kost med enbart okokta frukter, grönsaker, nötter och frön utan tillsats av ingredienser som oljor eller salt, men det ger många fördelar, bland annat en ökad energinivå. En studie visade att deltagare som åt en 100 % rå vegankost hade betydligt högre energinivåer under hela dagen än de som åt mer traditionell kost. I deras uppföljningsenkät rapporterade samma deltagare att de hade mer energi och bättre allmänt välbefinnande, vilket kan bero på det höga intaget av frukt och grönsaker som är mycket kalorisnåla, men som också innehåller mycket fibrer och vatten.

Tre vanliga anledningar att man utforskar raw food

– Ökade energinivåer som man förväntar sig ska täcka under en hel dag

– Bättre allmänt välbefinnande och en känsla av att man testar något nytt och annorlunda vilket ökar ens medvetenhet

– Lättare viktnedgång är något som en del eftersträvar

Nackdelar med att äta raw food

Det är viktigt att notera att det finns många nackdelar med en raw food-diet, bland annat att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein och viktiga fetter. Vissa anser att det kan leda till problem med viktnedgång om man äter raw food eftersom det saknar de energitäta egenskaperna hos tillagad mat

Eftersom växter inte kan smältas av människor utan att de först kokas, måste människor som följer denna diet i högre grad förlita sig på animaliska produkter som ägg eller mejeriprodukter för att få i sig nödvändiga näringsämnen som protein och kalcium. Andra pekar på den potentiella risken för hjärtsjukdomar på grund av de höga kolesterolvärden som finns i vissa växtbaserade oljor som används i stället för andra matoljor eller smör.

Tre vanliga anledningar att man inte utforskar raw food

– Rå mat kan leda till viktnedgångsproblem eftersom den saknar de energigivande egenskaperna hos tillagad mat

– Det finns potentiella risker för hjärtsjukdomar på grund av höga kolesterolnivåer som finns i vissa växtbaserade oljor

– Det är viktigt att känna till nackdelarna med en raw food-kost, bland annat att du kan behöva förlita dig mer på animaliska produkter och få brist på protein.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *